Znakom každej zdravej firmy je otvorená komunikácia. To znamená, že manažéri sa nesprávajú „ako Bohovia na Olympe“ a podriadení nemajú strach hovoriť aj o veciach nefungujúcich alebo nepopulárnych. Svet však nefunguje ideálne, akokoľvek to dobre myslí akcionár, ale vy môžete k zdravému fungovaniu prispieť svojim asertívnym správaním sa.
Vzťah medzi zamestnancom a jeho priamym nadriadeným budujú obaja.
Zloženie tímu, jeho kvalita a vzťahy na pracovisku sú vizitkou manažéra a firemných hodnôt. Z toho vyplýva, že do tímu sme sa dostali vďaka tomu, že si nás náš šéf vybral. To znamená, že sme sa mu páčili, spĺňali sme jeho očakávania a vyslovil nám dôveru tým, že sme sa stali súčasťou jeho tímu. Plníte zodpovedne svoje úlohy, dostávate od šéfa pravidelné spätné väzby a podieľate sa na tímových cieľoch? Pogratulujte si – ste platným členom tímu a máte vyslovenú dôveru!
Čo však v prípade, keď pri plnení svojich úloh dostanete od šéfa zadanie, s ktorým nesúhlasíte. Dôvodov môže byť niekoľko: šéfom zvolený postup sa vám zdá komplikovaný, projekt, na ktorom pracujete sa nevyvíja v súlade s informáciami, ktoré sa reportujú vedeniu, dostali ste nespravodlivé hodnotenie a podobne. Ako sa zachovať, aby sme neurazili šéfa, neprišli o prácu a zároveň sa držali svojich hodnôt, ktorým veríme?
Každá situácia je jedinečná a neopakovateľná a neexistuje univerzálne spoločenské pravidlo, ktoré by nám dalo odpoveď. V obchodných spoločnostiach platia pravidlá hierarchie, ktoré vám môžu pomôcť. Pokiaľ je váš nesúhlas s vašim šéfom, neriešte to s kolegami, podriadenými, vyšším vedením, s nikým – iba s človekom, ktorému tá informácia patrí.
Želaný výsledok „win – win“
- Požiadajte svojho šéfa o osobné stretnutie, ktoré nebude trvať dlhšie ako 10 minút. Ideálny čas na tento typ rozhovoru je hneď ráno. Keď sa vás opýta na tému, len veľmi stručne mu odpovedzte, že sa jedná o: úlohu, projekt, report k tej a tej úlohe a uistite ho, že budete vecní a nebude vám to trvať dlhšie ako 10 minút. Nezamotajte sa pri dohadovaní termínu. Ide len o dohodnutie termínu.
- Pripravte sa na 5 minút a buďte vecní. Ďalších 5 minút môžete využiť na diskusiu. Váš prejav by mohol znieť nasledovne: Po prechádzaní si posledných údajov tohto reportu som prišiel na toto a toto…. čísla/výsledky sa vyvíjajú takto….. mne sa výsledok z predbežných výstupov javí takto… rozumiem správne tomu, že počítame s týmto… pri zadaní sme sa dohodli na tomto…. vývoj je nasledovný a pod.
- Neobhajujte sa, neospravedlňujte sa, nekľučkujte, neútočte. Pri šéfovej otázke: ty so mnou nesúhlasíš? Je vaša odpoveď: chcem iba poznať tvoj názor. Potrebujem od teba ďalšie inštrukcie, ako mám postupovať. Potreboval som to s tebou prebrať a informovať ťa.
- Nemusí hneď prísť odpoveď, ako ďalej a ani na ňu nečakajte. Je žiadúce, aby takýto rozhovor skončil pokojne a kľudne aj bez výsledku. Vašich 10 minút uplynulo, buď s vami šéf bude chcieť ďalej v téme pokračovať alebo mu dajte čas s vetou: budem čakať na tvoje ďalšie inštrukcie. Ďakujem ti za čas a tvoju dôveru, ktorú si mi prejavil.
A je to vonku. Zvládli ste to! Manažéri sú rovnakými členmi tímu, ako ste nimi vy. Nedovoľte, aby vás strach ovládol a otravoval vám vašu myseľ. Rozumný manažér víta každý konštruktívny názor. Väčšinou sú to osamelí ľudia, s veľkou zodpovednosťou a čím sú vyššie v hierarchii môžu stratiť kontakt s realitou. Preto aj keď so svojim šéfom nesúhlasíte, strach nie je namieste. Prejavte mu úctu a slušným pokojným spôsobom mu objasnite svoj pohľad na vec. Rozumný šéf vás vypočuje.