Stretli ste sa už s výrazom akvizícia alebo studený kontakt? Tieto výrazy používajú obchodníci pri získavaní nových klientov, príležitostí, kontraktov s vidinou podpísania nového obchodu. Najťažší spôsob získavania nových obchodov je „studené kontaktovanie klientov“. Je to spôsob, kedy nepoznáte človeka alebo spoločnosť, ktorú oslovujete, oni nepoznajú vás a vy máte pár minút – v telefóne, mailom alebo osobne na to, aby ste ich zaujali a aby vám dovolili odprezentovať seba alebo svoj výrobok s cieľom, že si ho kúpia.
Presne tento istý proces sa deje s vami, keď „browsujete“ na pracovných portáloch, pracovných sociálnych sieťach a hľadáte si novú prácu a nových personálnych agentov, ktorých chcete osloviť svojim životopisom a presvedčiť ich o tom, aby si vybrali práve vás a aby ste sa dostali na svoju novú vysnívanú pozíciu.
Jedným slovom, váš cieľ je, predať samého seba ako dokonalý produkt a dať o sebe vedieť, že si hľadám prácu. Všetci by sa mali o vás pobiť a mali by vás chcieť mať vo svojej firme lebo práve vy ste pre nich riešením.
Uplatniť sa na trhu práce vyžaduje dávku odhodlania, šťastia, ale aj zapracovania na svojej identite a hodnote, ktorú chcete ponúknuť a nájsť vhodný spôsob, ako dať svetu vedieť, že si hľadám prácu.
- Základom je mať veľmi dobre napísaný životopis s profesionálnou fotkou, formou, primeranou na pozíciu, ktorú sa uchádzate.
- Druhým krokom je zriadiť si profesionálny profil na pracovných portáloch a pracovných sociálnych sieťach, ktorý korešponduje s vašim životopisom. V profesionálnom profile si dajte záležať, okrem pracovných skúseností, ktoré máte za sebou na časť „summary“ alebo „zhrnutie“ – kde zhrňte pár vetami odkaz pre personálnych agentov, kto ste, čo ponúkate a aký typ profesie hľadáte. Tieto informácie sú kľúčové. Mali by zaujať a vyvolať potrebu pre vaše oslovenie.
- Pokiaľ sa zaujímate o manažérsku pozíciu, je žiadúce mať svojho „headhuntera“ alebo aspoň personálneho agenta, či už elektronického alebo osobného, ktorý vás má v portfóliu a v prípade, že obsadzuje pozíciu, na ktorú sa vy hodíte, tak vás osloví a prácu vám ponúkne.
- Dajte si záležať na svojich profiloch na bežných sociálnych sieťach. Dbajte na to, akú máte profilovú fotku, aké príspevky uverejňujete alebo zdieľate. V dnešnej dobe informatizácie si zamestnávatelia dohľadávajú informácie tak o svojich zamestnancoch ako aj nových kandidátoch práve na sociálnych portáloch.
TIP: Nezabudnite dať svetu diskrétne vedieť o tom, že si hľadám prácu.
Opakom studeného kontaktovania je akvizícia na základe referencií. Toto je jednoduchší spôsob a vyžaduje neporovnateľne menej energie ako studené kontaktovanie. Zoberte si telefón, svoje sociálne konto a listujte vo svojich kontaktoch. Rozmýšľajte koho poznáte, s kým ste študovali, bývalých kolegov a šéfov, ktorí boli s vami v minulosti v kontakte a dajte im o svojom zámere zmeny práce diskrétne vedieť. Nesúďte ich, či vám pomôžu alebo nie. Je možné, že oni vám nepomôžu, ale budú poznať niekoho, kto práve hľadá typ osobnosti ako ste vy a okrem toho, že vám dajú typ, posunú kontakt, dostanete od nich aj pozitívnu referenciu, ktorá vás na vaše vysnívané miesto dostane.