fbpx

Ako postupovať, aby zmena zamestnania nenastala?

Personálny manažment

Hrdosť na svojho zamestnávateľa, naplnený pracovný život, motivujúci plat a rovnováha medzi prácou a súkromím je želaný stav každého zamestnanca. Žijete taký život? Ak je vaša odpoveď áno, ALE…. verte mi, nie ste v tom sami 🙂

Víťazia pripravení lebo vedia lepšie reagovať.

Keď žijeme zo dňa na deň, stačí nám, čo máme, robíme, čo sme vždy robili, vieme, čo sme sa naučili v mladosti a spoliehame sa na to, že nám to bude stačiť – sme vystavení osudu a okolnostiam, ktoré sa udejú. Žijeme život, nad ktorým nemáme moc. Ak sa nechceme poučiť na vlastných chybách, učme sa z cudzích. Pri rozhovoroch s mojimi klientmi, ktorí sú nespokojní v práci alebo zvažujú zmenu zamestnania sa mi opakujú takmer totožne tie isté dôvody nespokojnosti.

Najčastejšie dôvody nespokojnosti zamestnancov

1.Nenaplnené očakávania

Nástup do nového zamestnania je stres. Nikoho nepoznáme, nevieme, čo nás čaká. Hlavne nám záleží na tom, aby sme sa utvrdili v tom, že to bolo správne rozhodnutie. Chceme vedieť, kde budeme sedieť, kto budú naši kolegovia, aký bude šéf a čo všetko nové sa musíme naučiť, aby sme rýchle zapadli. OČAKÁVAME – IDEALIZUJEME SI. Skúšobná doba zbehne, ako nič a postupne prichádza stereotyp. Ak sme mali to šťastie a náš šéf dodržal všetky sľuby, ktoré dal pri prijímacom pohovore – zmena sa podarila. Ak nemal dostatok času, kolektív si hľadí svojich úloh a my sa niekde motáme do počtu, začína nespokojnosť. Vyšší plat nás prestáva motivovať zhruba po 6 mesiacoch a to je polčas doby určitej, na ktorú sa zvyčajne pracovný pomer uzatvára. Ak sa v tomto čase sťažujeme, navštevujeme pracovné portály, začíname ťahať za kratší koniec a zmena zamestnania je na obzore.

2. Zaneprázdnený alebo nekompetentný šéf

Údelom manažérov je vytvárať kvalitné interpersonálne vzťahy. Používať rovnaký meter na všetkých a to tak, že svojim členom tímu venuje šéf rovnakú dávku svojej pozornosti a podpory. Pestovanie si „miláčikov“, akceptovanie klebiet a intríg na pracovisku je cesta k toxickej firemnej kultúre, kde sa nikto nemôže cítiť komfortne. Šéf, ktorému záleží na svojom tíme viac, ako na svojom statuse, s ľuďmi komunikuje, jeho dvere sú otvorené, poskytuje konštruktívnu spätnú väzbu, rovnako všetkých členov tímu zapája a záleží mu na ľuďoch. Múdry šéf sa obklopuje múdrejšími ľuďmi, ako je on sám. Skvelý šéf vôbec nemusí byť extrovert s americkým úsmevom. Kľudne to môže byť aj ten najnenápadnejší človek na poschodí, ktorému na vás záleží.

3. Peniaze a životné priority

Často sa zmena zamestnania deje z dôvodu vyššieho platu. Čím väčšiu časť tvorí pohyblivá zložka v plate, to znamená provízie, prémie, odmeny, tým je rýchle zaškolenie dôležitejšie. Jedná sa väčšinou o prácu s orientáciou na predaj. Čiže obchodníci, makléri, konzultanti, reprezentanti, poradcovia, osobní bankári a pod. V týchto pozíciách je zmena zamestnania častým javom.

4. Manažéri z externého prostredia

Manažérske pozície sú zaujímavé z hľadiska vyššieho zárobku avšak náchylné na zvýšenú odchodovosť. Ak nevyrastiete na manažéra u svojho zamestnávateľa a „nadraftujú“ vás z externého prostredia, sú na vás vysoké očakávania nastavené od začiatku. Musíte zvládnuť firemnú kultúru, presvedčiť podriadených, že sa problematike, ktorú riadite rozumiete a v krátkom čase musíte priniesť výsledky. Ak sa naberajú manažéri do firmy z vonku, vo firme nefunguje „farming“ a ani „talent management“. Zároveň, ak budete od svojich podriadených počúvať, že vy ste ich piaty šéf a netrpezlivé vedenie, bude chcieť hneď vidieť výsledky, prichádza tlak a prehodnocovanie vlastných priorít.

Čo urobiť, aby zmena zamestnania nenastala?

  • Žiadajte, žiadajte, žiadajte – o pomoc, informácie, o vedomosti, o detail, o podrobnosti….
  • Ak prídu akékoľvek pochybnosti, žiadajte v prvom rade o pomoc a spätnú väzbu svojho priameho nadriadeného. Nevie čítať vaše myšlienky a má na starosti aj iné veci, ako iba vás. Nepreberajte svoju nespokojnosť so svojimi kolegami, manželom/kou, kamarátmi, ale iba so svojim šéfom.
  • Nedomýšľajte si a nenechajte prerásť pochybnosť do problému. Riešte veci v zárodku.
  • Ak máte obavu z riešenia pochybností so svojim šéfom lebo neviete ako, vyhľadajte pomoc. Pomôcť vám môže HR partner, mentor, kariérny poradca, kouč alebo psychológ. Vyberte si pre seba tú najvhodnejšiu formu alebo aj viacerých, len sa netrápte a nepanikárte.

TIP na ZÁVER:

Pred tým, ako dáte výpoveď, spravte pre svoju situáciu všetko, čo je vo vašich silách. Pokiaľ ste sa našli v mojom článku a patríte k nespokojným zamestnancom, čo zvažujú výpoveď, napíšte mi na biznismentoring@evasnircova.sk alebo využite kontaktný formulár. Rada vám pomôžem zastabilizovať vašu situáciu a nájsť rovnováhu v pracovnom živote.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odporúčané články

Sledujte ma na Instagrame